BARCELONA 2 PORTO 1

Barcelona memastikan tempat dalam pusingan 16 Liga Juara-Juara Eropah (UCL) buat kali pertama dalam tiga musim apabila Joao Felix menjaringkan gol kemenangan ketika Blaugrana bangkit menewaskan Porto 2-1 awal pagi tadi.

Dalam aksi di Estadi Olimpic Lluis Companys itu, bekas penyerang Atletico Madrid dan Chelsea, Felix, menemui sasaran menjelang sejam permainan dengan menyudahkan umpanan Joao Cancelo, sekali gus memastikan pasukan bimbingan Xavi berkenaan tidak tersingkir di peringkat kumpulan buat tahun ketiga berturut-turut.

Bekas bintang Real Madrid, Pepe, terlebih dahulu membuka jaringan pelawat pada setengah jam pertama untuk memperbaharui rekodnya sebagai pemain paling tua menjaringkan gol dalam kejohanan itu pada usia 40 tahun.

Bagaimanapun, kelebihan itu hanya bertahan selama dua minit sebelum bekas pemain Manchester City, Cancelo, kembali menyamakan kedudukan dengan gol gemilangnya.

Kemenangan Shakhtar Donetsk ke atas Royal Antwerp dalam aksi lebih awal menyaksikan pasukan juara Ukraine itu terikat sembilan mata dengan Barca dan Porto tetapi kemenangan kali ini menyaksikan Barca bimbingan Xavi mengesahkan kelayakan ke pusingan 16 menjelang aksi terakhir di Antwerp bulan depan.