Atlet renang Wilayah Persekutuan, Chong Xin Lin, meletakkan impian untuk merangkul pingat emas di Sukan Olimpik sebelum usianya menjangkau 21 tahun.

Dalam penampilan keduanya di Sukan Malaysia (Sukma) Sarawak 2024, dia berjaya meraih empat pingat emas dan dua pingat perak selain memecahkan dua rekod kebangsaan dalam acara kuak lentang di Singapura, sebelum ini.

"Saya sudah jangka tetapi sasaran saya untuk raih enam emas. Sebelum berusia 21 tahun saya ingin meraih pingat emas di Sukan Olimpik. Kerana tahun ini saya tidak berjaya, jadi saya ingin mencapainya empat tahun lagi.





"Pertama saya akan berlatih dengan lebih keras, fokus dan dengar kata jurulatih." katanya kepada Nadi Arena.


Dalam pada itu atlet memanah Recurve Individu, Arlia Nur Falisha, dalam penampilan pertama di Sukma tidak menafikan bahawa kakaknya, Ariana Nur Dania, sebagai sumber inspirasi walaupun tidak gemar terlalu dibandingkan.

"Sebenarnya saya tidak suka dibandingkan tetapi tidak menafikan kakak saya menjadi sumber inspirasi kepada saya. Kami berbeza dari aspek jurulatih, latihan jadi tidak adil jika terlalu dibandingkan.

"Pingat emas ini maksudnya pada saya bahawa tiada yang mustahil, saya gembira kerana saya bukan prospek. Hari pertama saya tidak berada pada tahap sebenar tetapi bangkit pada hari kedua." katanya kepada Nadi Arena.