Luciano Spalletti menjelaskan dia tidak tergesa-gesa untuk menandatangani kontrak baru bersama Inter Milan.

Pengurus berpengalaman itu dijangka mengumumkan kontrak baru selama tiga tahun ketika sidang media, semalam.

Bagaimanapun, Spalletti yang menyaksikan skuad bimbingannya kembali ke saingan Liga Juara-Juara Eropah musim depan menerusi aksi dramatik dalam perlawanan terakhir liga sewaktu menundukkan Lazio, mendedahkan dia gembira dengan situasi terkini dan masih belum menandatangani kontrak baru.

“Saya memiliki kontrak bersama Inter dan sangat gembira,” katanya.

“Bagi saya, tiada apa yang dapat mengubah fakta kami telah ke Liga Juara-Juara Eropah. Apabila anda berada di sini, anda akan sedar bahawa anda bukan sekadar menandatangani kontrak untuk memastikan jumlah gaji. Tidak perlu tergesa-gesa untuk bersetuju dengan kontrak.

“”Kami mahu mengurangkan jurang antara kami dengan pasukan lain dan telah banyak mengubahnya. Jika dilihat, perkembangan pasukan tampak memberangsangkan.

“Kelab ini telah mula bergerak ke arah yang positif tetapi kami harus menghormati pihak kewangan. Bola sepak telah berubah. Sebelum hujung bulan ini, kami akan melihat untuk memperkuatkan pasukan, sama seperti kelab lain.”

Spalletti turut mengakui Inter perlu memperkecilkan skuad sebelum mendapatkan khidmat dua pemain pinjaman, Joao Cancelo dan Rafinha, secara tetap.

“Ketika ini, Inter tidak berpeluang untuk membayar Valencia dan Barcelona bagi mendapatkan Cancelo dan Rafinha,” tambahnya.

Dalam masa sama, masa depan kapten pasukan, Mauro Icardi, masih menjadi tanda tanya selepas dilaporkan menarik minat Chelsea dan Real Madrid.

“Ia terserah kepada apa yang dimahukan. Mengekalkan pemain yang tidak mahukannya pasti sukar.

“Saya tidak bercakap mengenainya tetapi saya tidak boleh duduk disini dan menjanjikan anda bahawa dia tidak akan melakukan sebarang permintaan. Ia bergantung kepada apa yang berlaku terhadap jendela perpindahan.

“Setiap pemain profesional berhak memikirkan pengalaman berlainan,” ujar Spalletti.