Harry Maguire mendedahkan bekas kapten England, David Beckham, berhubung dengannya selepas beraksi di Hampden Park bulan lalu bagi menawarkan sokongan dan nasihat.

Walaupun baru hanya melewati dua tahun bermain sebagai pemain Manchester United dan sebahagian daripada 11 pemain terbaik Kejohanan Eropah, pertahanan berusia 30 tahun itu kini menjadi bahan hiburan oleh peminat bola sepak dunia.

Ramai penyokong lawan bergembira dalam ketiadaan Maguire sebelum dicemuh apabila diperkenalkan dalam separuh masa kedua sebelum menjaringkan gol sendiri ketika England menang 3-1 bulan lalu.

Maguire sudah mengetepikan perkara tersebut setelah menerima nasihat daripada salah seorang pemain yang pernah berdepan situasi yang hampir sama.

Ketika mewakili negara, Beckham pernah berdepan situasi sama selepas dilayangkan kad merah dalam Piala Dunia 1998 ketika bertemu Argentina.

“Saya sebenarnya telah berbula dengna David tiga minggu lalu, selepas perlawanan Scotland,” kata Maguire.

“Dia berhubung dengan saya, dia seorang yang sangat baik dan saya sangat menghargainya. Ia cukup bermakna bagi saya. Saya telah bercakap sepanjang kerjaya saya tentang David Beckham sebagai seseorang yang saya hormati dan perhatikan semasa saya masih kecil.

“Malangnya, saya tidak bermain sebagai sayap kanan untuk menjaringkan gol dan menghasilkan bantuan jaringan buat rakan sepasukan sepertinya. Tetapi dia adalah contoh teladan semasa saya membesar."

"Saya fikir apabila anda melalui detik-detik sukar anda perlu melalui pengalaman lalu dan kenangan lalu dan ke mana anda telah pergi dalam kerjaya anda dan apa yang telah anda lalui," katanya di St George's Park.

“Setiap kerjaya ada naik dan turun, terutamanya apabila anda mencapai apa yang saya capai, daripada segi menjadi kapten kelab terbesar dunia selama tiga setengah tahun. Dia berada dalam kedudukan itu dan tahu bagaimana keadaannya.

"Jelas sekali setelah menonton dokumentari itu, saya tidak percaya berapa banyak yang dia lalui pada masa itu. Dalam dokumentari itu, Gary Neville bercakap tentang betapa tabahnya dia sebagai seorang manusia. Saya fikir dia menjadi contoh teladan yang besar untuk ramai pemain bola sepak yang sedang membesar, terutamanya dalam era saya."