Girona cetus kejutan dalam bola sepak Eropah musim ini dengan pasukan Catalonia itu mendahului La Liga mengatasi Barcelona dan Real Madrid.

Namun di sebalik kebangkitan mereka yang luar biasa. Girona hanya membelanjakan €37.25 juta dalam empat jendela perpindahan terakhir, yang jauh lebih rendah daripada Real Madrid (€229.5 juta) dan Barcelona (€201.4 juta).

Dan salah satu permata mereka ialah Savio, yang menyertai musim panas lalu dari Troyes dengan perjanjian pinjaman sehingga penghujung musim.

Savio menyertai semula Troyes pada musim panas selepas tempoh pinjaman yang mengecewakan di PSV. Pemain berusia 19 tahun itu menghabiskan musim penuh dengan pinjaman di Belanda tetapi hanya membuat lapan penampilan untuk pasukan utama.

Nilai pasaran Savio merosot sebanyak €1m hingga €5m pada separuh kedua musim ini dengan PSV tetapi ia telah melonjak dengan luar biasa sejak berpindah ke Girona.

Penilaian pemain Brazil itu telah meningkat sebanyak €25 juta sejak berpindah ke pasukan Sepanyol dan dia mempunyai peningkatan nilai pasaran ke-11 terbesar berbanding mana-mana remaja pada 2023.

Savio telah menjadi sebahagian daripada kejayaan Girona musim ini dengan enam gol dan tujuh bantuan dalam 24 penampilan dalam semua perlawanan.

Khabar angin mengatakan Savio akan menyertai Manchester City. Namun, Savio akan kekal di Girona sehingga akhir musim selepas pengesahan daripada Ferran Soriano, Ketua Pegawai Eksekutif City Group.

Soriano juga mencadangkan bahawa pemain Brazil itu boleh kekal di Girona musim depan tetapi dia dikaitkan dengan Manchester City kerana Troyes dimiliki oleh Kumpulan City

Dan dilaporkan bahawa Pep Guardiola mahu menandatangani Savio pada musim panas dan bintang Girona itu mengakui ia adalah impiannya.

Nilai pasaran semasa Savio sebanyak €30m mungkin akan meningkat menjelang musim panas, apabila dia dijangka menyelesaikan perpindahan wang yang besar dari Troyes.

Seperti yang dinyatakan oleh pakar Sepanyol Transfermarket, Fuente sebelum ini, Savio boleh kekal di Girona untuk kembangkan potensinya untuk musim lain kerana dia masih belum bersedia untuk memulakan tempat di City.