Jose Mourinho tidak dapat berada di bangku pengurus menjelang aksi 'Derby Rome' selepas rayuannya terhadap penggantungan dua perlawanan Serie A ditolak.

Ketua jurulatih AS Roma itu hanya akan berada di bangku penonton ketika pasukannya menentang Sassolo hujung minggu ini dan sewaktu perlawanan menentang seteru tradisi, Lazio, seminggu kemudian.

Penggantungannya ditunda sejak minggu lalu, sekali gus membenarkannya untuk mengemudi perlawanan menentang Juventus tetapi ia kini akan berkuat kuasa serta-merta.

Pengendali berusia 60 tahun itu diarahkan keluar padang buat kali ketiga musim ini, hanya dua minit selepas babak kedua perlawanan menentang Cremonese bermula pada 28 Februari lalu -- di mana Roma tewas 1-2 dalam penentuan itu.

Mourinho didapati bertengkar dengan pegawai keempat, Marco Serra, sebelum diarahkan meninggalkan padang dan terus mempertikaikan perkara itu ketika dia masuk ke dalam bilik persalinan pegawai selepas perlawanan itu.

Persatuan Bolasepak Itali (FIGC) mengumumkan bahawa mahkamah sukan telah menolak permintaan Roma untuk mencabar penggantungan berkenaan dan Mourinho turut didenda sebanyak €10,000 (RM48,162) kerana kelakuannya.

Roma kini sedang menduduki tangga keempat Serie A dan berada di atas juara bertahan, AC Milan, dengan perbezaan jaringan.