Doktor pasukan Mesir menyatakan Mohamed Salah masih mengalami kecederaan ketika bermain untuk Liverpool dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara (UEFA Champions League).

Bintang Liverpool, Salah mengalami kecederaan pangkal paha dalam kemenangan akhir Piala FA ke atas Chelsea 14 Mei lalu, dan tidak dapat bermain untuk perlawanan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) seterusnya.

Penyerang itu hadir dari bangku simpanan untuk menjaringkan gol dalam kemenangan 3-1 ke atas Wolves pada hari terakhir sebelum bermain perlawanan penuh menentang Real Madrid di Paris pada 28 Mei, walaupun dia tidak dapat memberi inspirasi kepada Liverpool untuk merangkul gelaran Eropah ketujuh selepas Vinicius Junior menjaringkan gol membenarkan Los Blancos kemenangan 1-0.

Salah kemudian menjadi kapten Mesir dalam perlawanan kelayakan Piala Negara-Negara Afrika (African Nations Cup) menentang Guinea pada 5 Jun lalu.

Selepas perlawanan itu, jurulatih Mesir, Ehab Galal, mendakwa Liverpool telah meminta Salah menjalani X-ray sebelum beraksi untuk negaranya, tetapi dia menolak.


Doktor pasukan Mesir, Mohamed Abou El Ela, berkata Salah telah memberitahu Galal perlu mengutamakan perlawanan Guinea untuk kapten itu beraksi kerana kecederaan yang dialaminya.

"Kecederaan Salah berlaku semasa perlawanan akhir Piala FA di otot pangkal paha, kemudian dia bermain menentang Wolves dan di final Liga Juara-Juara, dan semua ini hanya dalam 14 hari," katanya kepada On Time Sports.

"Kami menghantar dan menerima pemain dengan laporan perubatan, dan Liverpool berkata bahawa dia mengalami kecederaan dan harus menjalani X-ray, tidak ada pemain yang cergas 100 peratus, tetapi ada persoalan sama ada dia boleh menolak dirinya sendiri dan bermain tanpa risiko.

"Kelab berpendapat bahawa satu perlawanan sudah memadai dan kami memilih perlawanan Guinea kerana perlawanan kedua menentang Ethiopia akan sukar untuk dia melakukan perjalanan dalam penerbangan yang jauh. Dia tidak dapat bermain satu lagi perlawanan selepas tiga hari."