Andrea Pirlo hampir menandatangani kontrak dengan Real Madrid pada 2006 dan juga mengadakan perbincangan dengan Barcelona di bawah pimpinan Pep Guardiola.

Pirlo bermain untuk Milan antara 2001 dan 2011, memenangi dua gelaran Serie A serta sepasang trofi Liga Juara-Juara bersama gergasi Itali itu.

Tetapi pada masa ini, Rossoneri terlibat dalam skandal Calciopoli sebagai salah satu daripada lima pasukan yang dituduh mengatur perlawanan Serie A.

Ini membawa penyertaan masa depan mereka dalam Serie A dan Liga Juara-Juara dalam keraguan apabila Pirlo memenangi Piala Dunia 2006 bersama Itali, dan perpindahan ke Santiago Bernabeu hampir menjadi kenyataan.

Bekas pemain tengah itu memberitahu FourFourTwo, "Kami baru sahaja memenangi Piala Dunia, tetapi kami tidak tahu apa yang akan berlaku.

"Saya sangat, sangat hampir menyertai Real Madrid. Tetapi kemudian kami diberitahu bahawa Milan boleh memasuki kelayakan Liga Juara-Juara dan diterima semula ke Serie A.

"Saya telah ditawarkan kontrak baharu serta-merta dan kelab melakukan banyak perkara untuk mengekalkan saya."


Pirlo juga mengadakan perbincangan dengan saingan Madrid, Barcelona dan ketua jurulatih Guardiola pada 2010. "Dia memanggil saya [ke pejabatnya selepas perlawanan] dan mula bercakap tentang bagaimana dia mahu bermain dan bagaimana dia mahu saya menyertai pasukannya," Pirlo teringat semula.

"Bagi saya, ia adalah satu kebanggaan, terutamanya untuk bercakap dengannya dan juga dibandingkan dengan pemain Barcelona. Akhirnya, tiada apa yang berlaku, tetapi dipanggil oleh Guardiola ke pejabatnya untuk bercakap adalah satu pengalaman yang indah."