Pengurus Newcastle United Eddie Howe mahu pemainnya membiasakan diri bermain mengejar trofi dalam perlawanan akhir menjelang penentuan Piala EFL menentang Manchester United awal pagi esok.

The Magpies tidak beraksi dalam perlawanan akhir domestik selama 24 tahun, manakala mereka tidak memenangi trofi utama sejak menjulang Piala Inter-Cities Fairs pada 1969.

Jangkaan telah meningkat di sekitar Newcastle sejak pertukaran pemilikan pada Oktober 2021 membolehkan perbelanjaan kewangan yang lebih besar untuk skuad, dengan pasukan itu kini bersaing untuk tempat Liga Juara-Juara, menduduki tempat kelima dalam Liga Perdana Inggeris.

Sejak pelantikan Howe pada November 2021, The Magpies meningkat daripada penentang penyingkiran kepada menamatkan saingan di tempat ke-11 dalam kempen 2021-22, dengan kedudukan liga 2022-23 dan penampilan akhir piala mereka dilihat sebagai satu lagi langkah ke hadapan yang mahu menjadi kebiasaan oleh pengurus itu.

"Kami mahu pemain membiasakan diri dengan hari ini dan mengharapkan mereka, bukan melihat perlawanan akhir ini sebagai peluang sekali sahaja dan sekali seumur hidup," kata Howe.

"Dalam kedudukan kami, itu bukan cara yang sihat untuk melihat perlawanan ini. Kami mahu sangat terkawal dalam emosi kami, menggunakan tenaga orang ramai, tetapi juga mempunyai harapan yang tinggi.

"Ini adalah masa depan yang kita semua inginkan dan kita tahu hanya kerja keras dan kekal berpegang pada prinsip kita akan memberi kita hak untuk mencapainya. Kami berharap ini adalah permulaan era di mana kita bersaing untuk mendapatkan penghormatan secara lebih kerap."

Howe berharap pasukannya dapat menggunakan perlawanan akhir sebagai batu loncatan kepada perkara yang lebih besar dan lebih baik tetapi menegaskan bahawa kekalahan tidak akan memusnahkan kelab.

"Kemenangan akan membantu kami mempercepatkan proses, sudah pasti, tetapi ia bukan segala-galanya dan akhir-semua untuk apa yang akan datang," katanya.

"Apapun, kelab ini berada di tempat yang baik dan boleh berkembang dari sini. Sudah tentu, kami mahu memberi tekanan kepada diri sendiri untuk mencapai kejayaan. Tidak ada bahagian dalam diri saya yang akan ke Wembley hanya untuk menikmati hari itu."