Gareth Southgate melabel Marcus Rashford di Piala Dunia sebagai 'pemain yang berbeza' dengan prestasi bersama England berbanding ketika saingan Euro 2020.

Penyerang Manchester United itu terlepas sepakan penalti dalam penentuan sepakan penalti dalam kekalahan akhir Kejohanan Eropah kepada Itali sebelum berdepan kecaman yang berbaur perkauman di laman sosial terhadap dirinya, Bukayo Saka dan Jadon Sancho.

Rashford kelihatan tidak berada di prestasi terbaik ketika Euro 2020 tetapi persembahan kelab yang mengagumkan untuk United menjelang rehat November menyaksikan dia mendapat tempat dalam skuad 26 pemain Southgate ke Qatar.

Pemain berusia 25 tahun itu menjaringkan gol sebagai pemain gantian dalam kemenangan 6-2 ke atas Iran dan meraikan jaringan selepas bermula dalam kemenangan 3-0 awal pagi tadi ke atas Wales untuk membantu England muncul juara Kumpulan B.



Ia menjadikan Rashford pemain United pertama yang menjaringkan tiga gol pada kejohanan utama untuk England sejak Bobby Charlton di Piala Dunia 1966, sekaligus menyaksikan Southgate memuji transformasi penyerang itu.

"Ia adalah satu cabaran untuknya. Saya telah menilai prestasinya sebelum musim ini dan berbual panjang dengannya, dia mempunyai beberapa idea yang jelas tentang apa yang perlu dia lakukan," kata pengurus England itu mengenai Rashford.

“Bersama kelab, dia gembira dengan persembahannya tahun ini dan ia ditunjukkan di padang latihan bersama kami.

"Kami mempunyai pemain yang sama sekali berbeza di sini daripada yang kami lakukan di Euro, dia mungkin mempunyai hatrik pada separuh masa pertama kerana dia berada dalam situasi yang amat baik. Dia layak menjaringkan gol."


England mara ke separuh akhir Piala Dunia di Russia pada 2018 sebelum melangkah lebih baik pada Euro 2020 tiga tahun kemudian, tetapi Qatar menandakan kali pertama Three Lions mendahului kumpulan mereka di pertandingan global FIFA sejak 2006.

Southgate kekal bersemangat dengan keyakinan kerana dia percaya England adalah pasukan yang jauh lebih baik berbanding pasukan yang tewas menentang Croatia pada separuh akhir 2018.

"Berbanding di Russia, terdapat mentaliti yang berbeza dan kepercayaan yang berbeza," katanya lagi. “Di Russia, lebih seperti kita boleh menang satu perlawanan kalah mati, tetapi ada lebih keyakinan sekarang.

"Kami mempunyai lebih banyak pengalaman, saya tidak pasti sama ada kami mendahului di mana kami berada [di Euro]. Tetapi kami telah mencapai objektif pertama kami.

"Menentang Senegal, yang mempunyai beberapa pemain terbaik bermain dalam liga besar di seluruh Eropah, kami tahu dalam ranking kami akan menjadi pilihan tetapi mereka adalah pasukan yang sangat berbahaya."