Czeslaw Michniewicz mempertahankan persembahan Robert Lewandowski selepas Poland melangkah ke pusingan 16 terakhir Piala Dunia walaupun tewas kepada Argentina pada perlawanan akhir Kumpulan C yang penuh dramatik awal pagi tadi.

Jaringan daripada Alexis Mac Allister dan Julian Alvarez memastikan Argentina bangkit daripada kegagalan Lionel Messi menyempurnakan sepakan penalti pada separuh masa pertama Lionel Messi untuk mendahului Kumpulan C, menyebabkan Poland memandang gelisah pada perlawanan Mexico menentang Arab Saudi.



Poland dijangka menewaskan Mexico ke tempat kedua kerana rekod disiplin mereka pada separuh masa kedua, tetapi saguhati lewat Arab Saudi dalam kekalahan 2-1 memastikan El Tri tersingkir daripada kejohanan itu dengan perbezaan gol.

Walaupun Poland mara dari kumpulan Piala Dunia buat kali pertama sejak 1986, Lewandowski dikritik selepas gagal mencatatkan satu pukulan dalam perlawanan itu, tetapi Michniewicz percaya dia dihalang oleh kekurangan servis.

“Dia sangat terlibat dan komited, saya tidak menyerang sesiapa daripada pasukan kami, tetapi kami tidak membantunya,” kata Michniewicz.

“Jika pasukan kami mempunyai peratusan penguasaan bola yang lebih tinggi, jika Messi bermain dengan kami dan Robert dengan mereka, saya yakin Robert menjaringkan lima gol.

"Robert memerlukan bantuan rakan sepasukan dan dia beraksi di bahagian kami. Terdapat begitu ramai pemain melindunginya.

"Dia seorang pemain yang hebat dan berkualiti buat kami. Messi tidak menjaringkan gol, bukan?.

"Saya rasa kami menjangkakan Robert akan menjaringkan gol. Dia mahu tetapi dia tidak memiliki peluang untuk itu."