Robert Lewandowski 'tidak takut' bermain di Piala Dunia akan datang, tetapi kapten Poland itu mengakui pasukannya memerlukan perubahan taktikal.

Penyerang itu menyaksikan pasukannya tewas 3-1 kepada Perancis dalam aksi 16 terakhir mereka, tersingkir daripada Qatar 2022 selepas kempen mengecewakan yang menyaksikan mereka juga bergelut di peringkat kumpulan.



Setelah hadir ke kejohanan ini tanpa sebarang gol Piala Dunia dalam kariernya, Lewandowski menambah gol kedua kejohanan itu daripada sepakan penalti lewat menentang Les Bleus.

Tetapi apabila ditanya sama ada dia masih berada dalam kerangka untuk tampil pada edisi 2026 dalam masa kurang dari empat tahun -- pada masa itu dia akan berusia 37 tahun -- penyerang veteran Barcelona itu belum meletakkan sebarang komitmen.

"Secara fizikal, saya tidak takut," katanya. "Tetapi banyak perkara yang perlu diuruskan dahulu. Sukar untuk dikatakan sekarang. Daripada segi sukan, ia tidak menakutkan saya, tetapi masih terdapat banyak ketidakpastian."

Lewandowski membayangkan peralihan daripada persembahan berorientasikan pertahanan yang ditunjukkan Poland di Qatar mungkin diperlukan.

“Perjalanan masih jauh dan, jelas sekali, anda perlu menikmati permainan ini,” katanya. "Jika kami menyerang, cuba menyerang, ia agak berbeza. Tetapi jika kami bermain secara bertahan, tiada kegembiraan."



“Ia adalah perlawanan yang sukar, untuk menentang Perancis,” tambah Lewandowski.

"Kami berjuang dan kami cuba melakukan yang terbaik. Kami bermain dengan sangat baik pada separuh masa pertama, menghasilkan beberapa peluang. Mungkin jika kami menjaringkan gol pertama, ia akan menjadi permainan yang berbeza.

"Malangnya, kami melepaskan satu gol pada minit terakhir separuh masa pertama. Ia sentiasa sukar untuk bangkit daripada itu. Kami bertindak balas dengan baik, berusaha untuk bangkit. Kami boleh berbangga kerana kami telah mencuba segala-galanya."