Wales mampu menghasilkan salah satu kejutan terbesar dalam sejarah bola sepak dengan memenangi Piala Dunia, tegas penjaga gol veteran, Wayne Hennessey.

Rob Page memimpin Wales ke Piala Dunia pertama sejak 1958 dan buat kali kedua dalam sejarah mereka. Mereka bakal berdepan England di peringkat kumpulan di Qatar, serta Amerika Syarikat dan Iran.

Wales perlu mengatasi Poland di Cardiff untuk kekal awal pagi Isnin untuk kekal dalam saingan Liga A sebelum ke Qatar -- namun barisan pemain sudah pun mengintai kejohanan terbesar bola sepak itu.

"Saya mengetahui ramai yang mengatakan kami adalah pasukan bukan pilihan kerana ia adalah Piala Dunia pertama bagi barisan pemain itu tetapi kami hadir bukan sekadar sebagai pelengkap jadual," kata Hennessey.

"Kami akan datang untuk menang. Apa gunanya kami layak ke Qatar jika tidak berusaha untuk memenanginya? Wales telah mula menghasilkan keputusan sejak kebelakangan ini, mara ke separuh akhir Euro 2016 dan pusingan 16 di Euro 2020, termasuk memenangi kelayakan beraksi di Liga A saingan Liga Negara-Negara.

Di sebalik sikap optimis Hennessey, mereka memiliki gunung yang tinggi perlu didaki -- namun jika Gareth Bale beraksi di tahap terbaik, segalanya tidak mustahil.

"Dia bermain dengan kerap dan dia berasa sangat baik, senyuman di raut wajahnya dan mereka melayannya dengan baik.

"Bale turut bermain cemerlang ketika menentang Belgium. Semoga dia membawa momentum sama ketika bertemu Poland dalam aksi seterusnya."