Gareth Bale menegaskan Major League Soccer (MLS) adalah 'bukan liga persaraan', dan dia berharap perpindahannya ke Los Angeles FC akan membolehkan dia kekal dalam persaingan untuk Wales sekurang-kurangnya sehingga Euro 2024.

Walaupun perjanjian awalnya dengan LAFC hanyalah perjanjian setahun, ia boleh dilanjutkan hingga 2024, apabila Wales berharap untuk bersaing dalam Kejohanan Eropah.

Bale meninggalkan Real Madrid penghujung bulan lalu selepas kontraknya dibenarkan tamat, dengan penyerang itu -- yang pernah menjadi pemain termahal sepanjang zaman --mengharungi beberapa tahun terakhir yang sukar di Santiago Bernabeu.

Sikap dan komitmennya terhadap Madrid sering dipersoalkan oleh penyokong, yang secara rutin menyuarakan kekecewaan mereka terhadapnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Tetapi Bale terus disanjung penyokong Wales, dan dia lebih daripada memainkan peranannya dalam membantu mereka melayakkan diri ke Piala Dunia buat kali pertama sejak 1958 awal tahun ini.

Memastikan dirinya cergas menjelang Qatar 2022 sudah pasti menjadi sebab utama untuk berpindah ke MLS, walaupun Bale tidak sabar untuk menekankan bagaimana dia melihat potensi untuk masa depan jangka panjang di Amerika Syarikat.

Walaupun MLS telah memperoleh reputasi sebagai liga di mana pemain Eropah berprofil tinggi bersara, Bale bertegas bahawa itu tidak lagi berlaku.

"Seperti yang saya katakan, ini adalah liga yang benar-benar berkembang, ia telah berjalan jauh dalam 10 tahun kebelakangan ini," katanya.


"Semua orang berusaha untuk memperbaiki liga ini, pemain yang datang juga melihatnya. Saya tidak fikir sesiapa melihatnya sekarang sebagai liga persaraan, ia benar-benar saingan liga yang fizikal, menuntut aksi terbaik; perubahan cuaca adalah sukar, perjalanan adalah sukar.

"Tetapi ia mengujakan, dan bermain bola sepak di hadapan peminat seperti ini adalah tujuan anda bermain bola sepak."

“Saya sudah lama menonton MLS,” katanya. "Jelas sekali perbezaan masa menyukarkan, tetapi setiap kali saya boleh menonton di TV.

“Standard ini benar-benar meningkat, ia jauh lebih baik daripada yang difikirkan oleh orang di Eropah.

“Kualiti bertambah baik, liga bertambah baik, stadium bertambah baik, pasukan bertambah baik.

"Ia adalah liga yang benar-benar meningkat. Ya, ia adalah kelab baharu, tetapi rasanya seperti telah berada di sini selama-lamanya. Tugas Larry [Freedman] dan John [Thorrington, presiden bersama] serta seluruh pasukan di sini telah lakukan untuk mencipta pangkalan peminat yang begitu cepat adalah luar biasa.

“Ia adalah bukti sejauh mana kelab itu dikendalikan, dan saya gembira menjadi sebahagian daripadanya.

"Untuk menjalani sesi latihan pertama saya hari ini adalah menakjubkan, langkah pertama yang diharapkan dalam perjalanan yang panjang."