Fernando Santos telah meninggalkan peranannya sebagai ketua jurulatih Portugal, menamatkan pimpinan yang menyaksikan dia menjadi pengurus paling berjaya dalam sejarah pasukan kebangsaan tersebut.

Pemain berusia 68 tahun itu berlepas selepas kekalahan suku akhir Piala Dunia kepada Maghribi, penamat yang mengecewakan untuk tempoh yang hebat apabila membantu pasukan menjuarai Euro 2016 dan Liga Negara-Negara.

Penamatan khidmatnya disahkan oleh Persekutuan Bola Sepak Portugal (FPF), yang berkata dalam satu kenyataan, "FPF dan Fernando Santos bersetuju untuk menamatkan perjalanan yang sangat berjaya yang bermula pada September 2014.

“Selepas salah satu penyertaan terbaik yang pernah dilakukan oleh pasukan kebangsaan di peringkat akhir Piala Dunia, di Qatar, FPF dan Fernando Santos memahami bahawa ini adalah saat yang tepat untuk memulakan kitaran baharu.

“Ia adalah satu penghormatan untuk mempunyai jurulatih dan orang seperti Fernando Santos sebagai ketua pasukan kebangsaan.

"FPF mengucapkan terima kasih kepada Fernando Santos dan pasukan teknikalnya atas perkhidmatan yang diberikan selama lapan tahun unik dan percaya bahawa ucapan terima kasih ini juga dibuat bagi pihak orang Portugal."