TERENGGANU FC 1 CENTRAL COAST MARINERS 0

Terengganu FC memulakan kempen Piala AFC dengan langkah kanan apabila menumbangkan kelab Australia, Central Coast Mariners, 1-0 dalam aksi Kumpulan G di Kuala Terengganu sebentar tadi.

Berdepan naib juara Liga Australia itu, ramai menjangkakan Terengganu akan berdepan kesukaran dalam aksi kali ini tetapi skuad bimbingan Tomislav Steinbruckner itu membuktikan sebaliknya.

Gol sendiri pertahanan Mariners, Nathan Paull, pada penghujung separuh masa pertama sudah cukup untuk memisahkan kedua-dua pasukan dalam aksi pertama berkenaan.

Lintangan mengelirukan yang dilakukan Nurillo Tukhtasinov dari sebelah kiri serta tekanan yang dilakukan oleh Ivan Mamut memaksa Paull menolak masuk bola ke gawang sendiri dalam waktu kecederaan sebelum ke bilik persalinan.

Mariners hampir menyamakan kedudukan pada penghujung aksi tetapi tandukan Brian Kaltak sedikit tersasar di sebelah kiri gawang Terengganu sebelum ditolak keluar Alif Zakaria.

Dengan kemenangan itu, Terengganu kini menduduki tangga kedua Kumpulan G dan hanya dibezakan jumlah jaringan dengan pendahulu, Bali United, yang menewaskan Stallions 5-2 dalam satu lagi perlawanan.

Sebagai rekod, skuad Peteh itu layak ke pusingan 16 dalam penampilan terakhir mereka pada 2012.

Mereka seterusnya akan menghadapi menghadapi Bali United di gelanggang lawan pada 4 Oktober depan.