Lionel Messi telah menimbulkan keraguan mengenai peluangnya untuk bermain di kejohanan utama ke-13 untuk Argentina pada Piala Dunia 2026.

Bintang Inter Miami itu bakal mencecah 39 tahun semasa kejohanan itu, yang berlangsung di Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico dalam tempoh dua tahun lagi.

Pemenang lapan kali Ballon d'Or itu nampaknya telah membuka untuk kejohanan antarabangsa terbesar dunia itu, walaupun dia mengakui penyertaannya bergantung pada perasaannya ketika dia semakin hampir ke penghujung kariernya yang gemilang.

“Ia bergantung pada perasaan saya, bagaimana saya secara fizikal,” kata Messi dalam temu bual dengan Infobae.

"Saya perlu realistik dengan diri saya sendiri dan tahu sama ada saya mampu untuk bersaing dan membantu rakan sepasukan di sebelah saya. Ada sedikit masa lagi, dan saya tidak tahu bagaimana saya akan berada di situ. seketika.

“Usia juga realiti, walaupun ia adalah satu angka, dan perlawanan yang saya akan hadapi [di Inter Miami] tidak sama seperti yang saya bermain ketika saya di Eropah.

"Ia bergantung kepada perasaan saya, apa yang saya rasa apabila saya berada di sebelah rakan sepasukan saya, dan saya akan lihat sama ada saya masih berada pada tahap yang sama atau tidak."

Messi mempunyai 12 gol dan sembilan bantuan dalam 12 penampilan MLS musim ini, dengan kapten Argentina itu akan mengetuai usaha negaranya untuk mengekalkan kejuaraan Copa America mereka dalam beberapa minggu akan datang.