Pengurus Liverpool Jurgen Klopp bertegas Steven Gerrard akan kembali ke bidang pengurusan tetapi berharap dia mengambil sedikit masa daripada bola sepak selepas dipecat oleh Aston Villa.

Gerrard dipecat berikutan kekalahan Villa kepada Fulham Khamis lalu, menyebabkan kelab itu berada di atas zon penyingkiran Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dengan hanya menjaringkan satu gol, setelah hanya meraih dua kemenangan dalam 11 perlawanan musim ini.

Sebelum ini digembar-gemburkan oleh ramai pihak sebagai pengganti Klopp di Anfield, Gerrard kini mesti membina semula reputasinya selepas tugasan yang mengecewakan dengan Villa yang datang selepas kejayaan di Scotland bersama Rangers.

Klopp tidak menjangkakan perkara itu menjadi isu untuk bekas kapten Liverpool itu, walaupun dia berharap dia tidak tergesa-gesa kembali ke dalam peranan sebagai ketua jurulatih.

"Saya sangat pasti dia akan kembali daripada itu. Sepanjang tujuh tahun saya di Liverpool, dengan akademi kami mewujudkan hubungan rapat," katanya.


"Saya sentiasa mengikutinya, kami ada berbual sedikit sebelum ini namun tidak terlalu mendalam, ia bukan perbualan yang panjang. Saya boleh bayangkan ia mengecewakan dia dengan cita-cita yang dia ada dan perkara yang dia mahu capai bersama Aston Vila, ia jelas tidak bagus.

"Kami tidak perlu bimbang, dia tahu permainan itu cukup lama, ia sebahagian daripada kehidupan, kami semua melalui perkara yang sama, semuanya tentang bagaimana kami bertindak balas. Dia akan kembali dan bangkit.

"Ramai pengurus hebat di luar sana terpaksa meninggalkan kelab mereka sebelum ini atas sebab berbeza. Agak kerap, mereka akan muncul di tempat lain dan akan belajar daripada situasi itu.

"Dia akan kembali, 100 peratus, tetapi saya berharap dia akan mengambil sedikit masa untuk dirinya sendiri, sejak dia menamatkan kerjayanya dia telah bekerja sepanjang masa, jadi mungkin gunakannya sekarang untuk mengecas semula."