KOREA SELATAN 3 IRAQ 2

Korea Selatan kini mendahului Kumpulan B dengan tiga mata selepas meraih kemenangan tipis 3-2 ke atas Iraq dalam perlawanan pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia Zon Asia di Yongin malam tadi.

Kemenangan itu membawa Korea Selatan ke tangga teratas dengan 10 mata, tiga mata di atas Iraq dan kian hampir untuk melayakkan diri ke Piala Dunia 2026.

Pemain Stoke City, Bae Jun-ho, yang tersenarai dalam kesebelasan utama bagi menggantikan Hwang Hee-chan, melakukan percubaan awal tetapi dihalang pertahanan Iraq.

Iraq bertahan dengan penuh disiplin dan percubaan jarak jauh Hwang In-beom pada minit kelapan diselamatkan penjaga gol, Jalal Hassan.

Korea Selatan, bagaimanapun, memecahkan kebuntuan pada minit ke-41 apabila gerakan yang dimulakan Seol Young-woo dari sebelah kanan disudahkan dengan lintangan yang ditolak masuk Oh Se-hun, yang mendaftarkan gol pertamanya di peringkat antarabangsa.

Iraq memasukkan Lucas Shlimon pada awal babak kedua dan ia membuahkan hasil pada minit ke-50 apabila pemain yang berpangkalan di Itali itu melakukan gelecekan menarik untuk membuka ruang buat Amjed Attwan menyamakan kedudukan dengan penyudah akrobatiknya.

Pengendali Korea Selatan, Hong Myung-bo, kemudian memberikan reaksi pantas dengan memasukkan dua pemain gantian menjelang sejam permainan dan kemasukan Oh Hyeon-gyu dan Moon Seon-min memberikan impak segera menghasilkan gol kedua mereka yang disudahkan Hyeon-gyu pada minit ke-74.

Taeguk Warriors mengesahkan kemenangan mereka berselang sembilan minit apabila Lee Jae-Sung menanduk masuk lintangan Lee Myung-jae sebelumn Iraq merapatkan jurang dalam waktu kecederaan.