Jonny Evans berkata kekalahan Ireland Utara 1-0 dalam aksi kelayakan Euro 2024 kepada Denmark adalah 'sukar untuk diterima' selepas dia diputuskan sebagai ofsaid ketika melakukan bantuan jaringan buat Callum Marshall untuk gol penyamaan dalam masa kecederaan.

Seramai 1,700 penyokong yang berada di dalam Stadium Parken memberikan sorakan apabila pemain remaja, Marshall menanduk kemas hantaran Evans.

Tetapi apabila pengadil, Daniel Stefanski, memberi isyarat akan ada pemeriksaan VAR, penantian selama lima minit yang kelihatan tidak berkesudahan diikuti apabila Tomasz Kwiatkowski mengambil masa untuk menyemak rakaman sebelum akhirnya memutuskan bahawa Evans telah berada dalam kedudukan ofsaid.



"Saya berasakan telah keluar dari kedudukan ofsaid namun tidak sehinggalah kami kembali ke bahagian kami sendiri baru saya mungkin sesuatu telah berlaku," kata Evans.

"Apabila pengadil membuat pemeriksaan, saya fikir saya tidak berada dalam kedudukan ofsaid.

“Saya pernah terlibat sebelum ini di mana keputusan mengambil masa yang lama tetapi itu pasti yang paling lama. Pengadil cuba menjelaskan selepas itu bahawa mereka menyemak setiap senario yang mungkin.

“Saya tidak mendapat banyak bantuan dan saya kecewa kerana gagal mendapatkan jaringan buat Callum. Baginya untuk merasai perasaan menjaringkan gol adalah hebat dan saya harap itu kekal bersamanya dan dia boleh mengambil motivasi daripadanya.”