Bekas pertahanan Manchester United, John O'Shea, akan mengendalikan perlawanan persahabatan Republik Ireland Mac sebelum pelantikan pengurus tetap yang dirancang pada awal April.

O'Shea, pemain ketiga terbanyak sepanjang zaman membuat penampilan bersama pasukan dengan 118 perlawanan, telah dinamakan sebagai ketua jurulatih sementara sebelum Belgium dan Switzerland melawat Dublin akhir bulan depan.

Pelantikannya secara sementara memberi FAI lebih banyak masa untuk menyelesaikan pencarian pengganti tetap Stephen Kenny, yang meninggalkan jawatan itu pada November.


O’Shea, yang pernah menjadi penolong jurulatih di bawah kendalian Kenny dan baru-baru ini bekerja dalam peranan yang sama di Birmingham, akan dibantu oleh jurulatih Crystal Palace, Paddy McCarthy.

"Saya gembira dapat kembali kepada kakitangan kejurulatihan lelaki senior sebagai ketua jurulatih sementara untuk dua perlawanan persahabatan antarabangsa menentang Belgium dan Switzerland," kata O'Shea.

“Ia akan menjadi penghormatan yang luar biasa untuk memimpin pasukan ke jendela antarabangsa Mac.

“Seperti semua orang tahu, saya sentiasa berbangga mewakili negara saya, sama ada semasa karier bermain saya atau baru-baru ini, sebagai sebahagian daripada kakitangan kejurulatihan untuk pasukan senior lelaki dan bawah 21 tahun.

“Sangat bagus Paddy telah bersetuju untuk menyertai dua perlawanan itu dan kerja akan dimulakan serta-merta untuk menyediakan dua perlawanan berkualiti tinggi menentang lawan hebat di Belgium dan Switzerland, di hadapan sokongan hebat kami di tempat sendiri.

"Saya mempunyai kepercayaan besar dalam kumpulan pemain ini untuk memenangi perlawanan bola sepak dan saya menantikan beberapa keputusan positif."