Mason Greenwood 'membuat perubahan' untuk Marseille Roberto De Zerbi di tengah-tengah permulaan kukuh mereka untuk musim Ligue 1, kata ketua eksekutif kelab itu, Pablo Longoria.

Greenwood menyertai Marseille dengan perpindahan tetap dari Manchester United Julai lalu, setelah menghabiskan musim 2023-24 secara pinjaman di Getafe.

Greenwood tidak beraksi untuk United sejak dia ditangkap dan digantung oleh kelab itu pada Januari 2022. Penyerang itu kemudiannya didakwa atas cubaan merogol dan menyerang, yang dinafikannya, dengan pertuduhan digugurkan pada awal 2023 berikutan penarikan diri saksi utama.

Dia telah menjaringkan lima kali dalam tiga penampilan pertama Ligue 1 untuk Marseille, menjadi pemain kedua yang mencapai kejayaan itu dalam 50 musim terakhir liga utama Perancis, selepas Mario Balotelli dari Nice pada 2016.

Dia menjaringkan dua gol dalam tempoh 81 saat pada separuh masa pertama kemenangan 3-1 di Toulouse sebelum rehat antarabangsa, membantu Marseille meraih tujuh mata daripada tiga perlawanan pertama mereka.

Walaupun perpindahan Marseille untuk pemain berusia 22 tahun itu mendapat kritikan daripada ramai, Longoria kagum dengan impaknya di atas padang.

Bercakap pada Sidang Kemuncak Thinking Football anjuran Liga Portugal, Longoria memberitahu Stats Perform, "Dia pemain yang hebat. Dia membuat perubahan.

"Jika anda bertanya kepada semua pemain, semua orang yang berada dalam seharian bersama pasukan, mereka boleh memberitahu anda bahawa tahapnya adalah menakjubkan dan kami sangat gembira memilikinya.

"Kami sangat gembira dengan permulaan musim yang dia lakukan dan tingkah laku yang dia ada bersama kami di Marseille."