Gareth Southgate menggunakan kecaman serta kritikan tanpa henti yang menyakitkan sebagai bahan bakar dalam usaha untuk membawa England menjulang kegemilangan Euro 2024.

Antara pasukan pilihan untuk pergi ke Jerman, naib juara Euro 2020 kini hanya tinggal satu kemenangan lagi untuk menjadi pasukan lelaki Inggeris pertama mara ke final utama di bumi asing.

Kemenangan penentuan penalti Sabtu ke atas Switzerland mengesahkan separuh akhir ketiga dalam empat kejohanan di bawah Southgate, yang telah menangani penelitian dan kritikan sengit pada musim panas ini.

Penyokong menyatakan kemarahan mereka selepas Kumpulan C seri menentang Denmark dan Slovenia, dengan gelas minuman keras turut dilemparkan ke arah pengurus itu selepas tamat perlawanan.

Southgate mengekalkan sikap tenangnya dalam detik-detik gelap itu, membantu menjadikan penentuan sepakan penalti 5-3 pada hari Sabtu menang selepas seri 1-1 masa tambahan yang sukar dengan warga Switzerland itu lebih manis di Dusseldorf.

“Saya mengambil tugas ini untuk cuba memperbaiki bola sepak Inggeris, untuk mencuba memberi kami malam seperti ini,” katanya kepada BBC Radio 5 Live apabila ditanya mengenai sambutannya di atas padang.

"Saya tidak boleh menafikan apabila keadaan menjadi peribadi seperti yang berlaku, ia menyakitkan. Saya tidak fikir ia adalah perkara biasa untuk dilemparkan gelas minuman keras kepada anda.

“Tetapi kami berada di separuh akhir ketiga dalam empat kejohanan, dan saya fikir kami terus memberikan kenangan yang hebat kepada orang ramai. Jadi kami akan terus berusaha, kami akan terus berjuang, dan kami akan terus menikmati perjalanan ini."