Algeria tersingkir daripada Piala Negara-Negara Afrika apabila gol pada babak pertama oleh Mohamed Dellahi terbukti cukup untuk membolehkan Mauritania menang mengejut 1-0 dalam kejohanan itu sekaligus menempah tiket ke pusingan 16 terakhir.

Dellahi menghukum beberapa pertahanan yang lemah pada minit ke-36 - walaupun serangan pada separuh masa kedua – pemenang dua kali kejohanan, Algeria tidak dapat menemui jawapan sedangkan mereka menduduki tempat tercorot kumpulan mereka untuk AFCON kedua berturut-turut, manakala Mauritania melangkah ke hadapan sebagai salah satu pasukan tempat tiga terbaik.

Selepas dua seri berturut-turut menyebabkan mereka menghadapi masalah, jurulatih Algeria, Djamel Belmadi menurunkan Riyad Mahrez ke bangku simpanan ketika dia cuba menyegarkan pasukannya namun ia tidak berhasil kerana Mauritania membuktikan diri sebagai lawan yang degil.

Algeria mendominasi penguasaan bola dan Adam Ounas cuba mengejar Babacar Niasse, membentuk hantaran lintang dan melakukan rembatan ganas yang dilakukan penjaga gol dengan baik untuk mencengkam di belakang.

Tetapi Mauritania mengejutkan Algeria pada minit akhir separuh masa. Anthony Mandrea menolak sepakan pedas dari Souleymane Anne, tetapi Algeria tidak dapat melepasi sepakan sudut yang terhasil dan apabila rembatan Omare Gassama disekat, bola jatuh untuk Dellahi melakukan jaringan, memberikan Mauritania pendahuluan pertama mereka dalam perlawanan AFCON.

Mahrez masuk pada waktu rehat ketika Algeria cuba meningkatkan tekanan tetapi Mauritania kekal sebagai ancaman, dan Aboubakary Koita merayap melepasi tiga pertahanan dalam kotak sebelum melakukan hantaran yang kurang seimbang ke atas.

Di hujung yang lain, Niasse datang melulu keluar untuk memotong bola panjang Ramiz Zerrouki, tetapi memerlukan Ibrahima Keita untuk bergegas ke belakang dan menghalang rembatan Youcef Belaili ke gawangnya yang tidak dijaga.

Algeria kelihatan terdesak tetapi Mauritania yang mempunyai peluang lewat untuk mencetak gol, dengan Lamine Ba terkena palang sebelum Guessouma Fofana dinafikan oleh penjaga gol.

Sebelas minit ditambahkan dan Algeria hampir sahaja menjaringkan gol lagi, dengan Baghdad Bounedjah mencucuk bola sedikit selepas sepakan Aissa Mandi disekat oleh Niasse, tetapi malam iu adalah milik Mauritania.