Persatuan Badminton Malaysia (BAM) hari ini mengumumkan senarai pemain yang terpilih mewakili negara dalam kedua-dua kategori berpasukan campuran dan individu bagi Kejohanan Badminton Remaja Dunia BWF di China dari 30 September hingga 13 Oktober ini.

Pemain remaja nombor 1 dan 2 dunia, Aaron Tai dan Kang Khai Xing, akan mengetuai kategori beregu lelaki bersama juara SUKMA 2024, Faiq Haziq Masawi-Lok Hong Quan.

Penyandang juara beregu wanita SUKMA, Dania Sofea Zaidi dan Low Zi Yu, akan menerajui cabaran dalam kategori beregu perempuan.

Bagi acara perseorangan, BAM telah memilih Sng Wei Ming dan Kong Zhou Swin, manakala Tan Zhi Yang dan Loh Zi Heng akan menyertai beregu lelaki yang lain. Semua pemain lelaki berkenaan berumur 18 tahun kecuali Fu Sheng, Zhi Yang dan Zi Heng, yang berumur 17 tahun.

Dalam kategori perseorangan perempuan, Siti Zulaikha Azmi belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan Achilles, Eng Ler Qi yang berusia 17 tahun telah dipilih untuk menyertai Ong Xin Yee bersama Oo Shan Zi dan Lim Zhi Shin.

Beberapa beregu juga telah disenaraikan, termasuk juara B-18 kebangsaan, Xin Yee-Carmen Ting, dan Aqilah Maisarah Ramdan-Nicole Chau.

Paling mencuri tumpuan ialah pemain beregu termuda, iaitu Zi Yu, yang baru berusia 14 tahun.

Dania Sofea juga telah terpilih untuk bersaing dalam acara beregu campuran, di mana dia akan bergandingan dengan Datu Anif Datu Asrah. Pasangan beregu campuran lain ialah Tan Zhi Yang-Aqilah Maisarah Ramdan, Loh Zi Heng-Clarissa San, dan Wee Yee Tern-Nicole Tan.

Pemangku Presiden dan Pengerusi Pasukan Petugas Muda BAM, Datuk V. Subramaniam, berkata pemain yang terpilih untuk Kejohanan Remaja Dunia kali ini merupakan yang terbaik dalam kategori masing-masing.

"Pasukan Task Force Remaja BAM telah memantau rapi pemain-pemain ini sejak beberapa bulan lalu, sama ada dalam latihan mahupun semasa pertandingan.

"Kami membincangkan pemilihan secara terperinci dengan pasukan kejurulatihan skuad remaja, yang diketuai Jeffer Rosobin, dan menetapkan senarai akhir ini untuk mewakili negara kita.

"Kami juga telah menyenaraikan pemain muda seperti Zi Yu untuk memberikannya pengalaman berharga di peringkat tertinggi,” kata Subramaniam.

Untuk rekod, pasukan remaja negara memperoleh tiga pingat gangsa dalam edisi 2023 di Spokane, Washington, dalam acara berpasukan campuran, beregu lelaki (Aaron Tai-Bryan Goonting), dan beregu campuran (Low Han Chen-Chong Jie Yu).