Michael Olise mendedahkan mengapa dia memutuskan untuk menyertai Bayern Munich dan menolak beberapa kelab Liga Perdana Inggeris seperti Chelsea dan Manchester United yang turut mengejar tandatangannya.

Bayern mengesahkan pembelian Olise bernilai GBP52 juta dari Crystal Palace dengan perjanjian lima tahun pada Ahad.

Pengumuman rasmi menandakan berakhirnya saga perpindahan yang berlarutan yang telah berlangsung sejak ia bermula pada bulan Jun.

Chelsea dan Man United turut bertanding tetapi Olise menyiratkan bahawa prospek untuk mencabar kejuaraan utama serta-merta adalah faktor penentu.

Dia berkata, "Perbincangan dengan FC Bayern adalah sangat positif, dan saya sangat gembira kini bermain untuk kelab yang begitu besar.

"Ia satu cabaran yang hebat, dan itulah yang saya cari. Saya mahu membuktikan diri saya pada tahap ini dan memainkan peranan saya dalam memastikan kami memenangi sebanyak mungkin gelaran bersama pasukan kami pada tahun-tahun akan datang."

Olise akan menjadi sebahagian daripada rancangan bos baharu Vincent Kompany ketika dia ingin merombak pasukan yang menduduki tempat kedua di belakang Bayer Leverkusen musim lalu, menamatkan rentetan 11 kejuaraan Bundesliga berturut-turut.