Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, menuju ke Old Trafford kerana mengetahui bukan sahaja pasukannya perlu memperbetulkan kesilapan kekalahan Piala FA bulan lalu tetapi juga mengelak tergelincir yang akhirnya menyebabkan mereka kehilangan kejuaraan lima tahun lalu.

Dalam perlawanan pertama Liga Perdana Inggeris mereka yang epik dengan Manchester City, The Reds memenangi 10 daripada 12 perlawanan terakhir mereka tetapi seri di Manchester United dan Everton menyaksikan mereka menduduki tempat kedua dengan satu mata dengan catatan rekod naib juara dengan 97 mata.

Klopp hanya menang dua kali dan seri empat dalam 10 kunjungan ke musuh tradisi mereka tetapi ia harus berubah pada perjalanan terakhirnya yang singkat di M62 jika mereka ingin mengekalkan kelebihan mereka di puncak liga.'

Tiga minggu lalu bidaan mereka untuk empat kejuaraan diakhiri dengan gol pada minit terakhir masa tambahan dan ia adalah satu-satunya kekalahan mereka dalam 12 perlawanan terakhir.

“Kami benar-benar bermain dengan baik pada hari itu tetapi kami tidak menyelesaikan perlawanan,” begitulah penilaian Klopp.

“Ia adalah hari kami tidak dapat mengawalnya lagi, United mengubah permainan dan United adalah pasukan berkualiti apabila bermain di tempat sendiri tetapi kami perlu lakukan apa yang kami lakukan dari minit ke-15 hingga 70.

“Bola sepak tidak semudah itu. Kami perlu mencari jalan untuk menimbulkan masalah United. Mereka akan mencuba perkara yang sama.

“Menentang United, di Old Trafford, kami perlu bermain dengan baik jika kita mahukan keputusan memihak kami.”