Lionel Messi tidak akan beraksi untuk Argentina dalam aksi persahabatan antarabangsa mereka yang akan datang kerana kecederaan.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di halaman X rasmi mereka, Argentina mengesahkan bahawa penyerang itu tidak akan berada dalam skuad selepas mengalami kecederaan 'ringan' pada hamstringnya.

Messi mengalami kecederaan ketika bermain untuk Inter Miami semasa pertembungan Piala Juara-Juara Concacaf menentang Nashville.


Pemain berusia 36 tahun itu menjaringkan gol pada minit ke-23 kemenangan 3-1 pasukannya ke atas saingan MLS mereka pada Khamis, tetapi diganti lima minit selepas rehat dan tidak berada dalam skuad untuk pertemuan liga berikutnya menentang DC United pada hari Sabtu.

Kenyataan Argentina berkata: “Kapten Argentina, Lionel Messi, tidak akan dapat berada dalam skuad untuk perlawanan persahabatan di Amerika Syarikat kerana kecederaan pada hamstring kaki kanannya, dialami dalam perlawanan Inter Miami CF pasukannya menentang Nashville SC.”

Argentina are due to play two friendlies this month, starting with El Salvador on Saturday before playing Costa Rica on next Wednesday.