Penyerang Liverpool, Darwin Nunez, berkata dia mendapati sukar untuk menyesuaikan diri dengan bola sepak Inggeris.

Ditandatangani dari Benfica, dia menjaringkan gol pada penampilan sulungnya dalam saingan Liga Perdana Inggeris (English Premier League), hanya untuk dibuang padang pada perlawanan seterusnya.

Dan jika bukan kerana dua ahli pasukan bimbingan Jurgen Klopp, pemain berusia 23 tahun berkata dia 'tidak tahu' apa yang dikatakan pengendali kelahiran Jerman itu.

"Kami tidak banyak bercakap," katanya. "Saya tidak tahu bahasa Inggeris, dia tidak tahu bahasa Sepanyol."

Nunez telah menghabiskan dua musim terakhir di Portugal bersama Benfica dan dua jurulatih di bawah Klopp -- Pep Lijnders dan Vitor Matos -- yang fasih berbahasa Portugis.

"Mereka adalah penterjemah apabila Klopp bercakap dengan kumpulan itu," kata Nunez kepada TNT Sports Brasil. “Mereka duduk di sebelah saya dan menerangkan apa yang perlu saya lakukan.

“Jika mereka tidak menjelaskannya kepada saya, saya akan masuk ke padang tanpa mengetahui apa yang perlu dilakukan.

"Tetapi hubungan dengan jurulatih baik kerana dia sentiasa menyokong saya, memberi keyakinan kepada saya dan saya perlu membalasnya di atas padang."

Selepas digantung tiga perlawanan kerana kad merahnya ketika menentang Crystal Palace, Nunez gagal menjaringkan gol dalam lima penampilan untuk Liverpool.

Tetapi dia membuat permulaan pertamanya untuk The Reds dalam tempoh sebulan pada hari Selasa, membantu mereka menewaskan Rangers 2-0 dalam Liga Juara-Juara.

“Sebenarnya ia agak sukar untuk menyesuaikan diri tetapi saya percaya, apabila latihan dan permainan berlalu, saya akan menyesuaikan diri sedikit demi sedikit,” tambah Nunez.

"[Selepas kad merah] adalah masa yang sangat sukar. Saya tahu saya melakukan kesilapan besar dan kini saya sedar bahawa ia tidak akan berlaku lagi.

"Saya perlu menenangkan diri semasa perlawanan, kurang bercakap. Kita semua melakukan kesilapan dan saya tahu ia akan menjadi pengalaman pembelajaran.

“Yang penting adalah untuk meninggalkan jejak saya dalam pasukan, menjadi seseorang yang sentiasa boleh menyumbang dengan bermain dengan baik dan, jika saya tidak menjaringkan gol, saya perlu bertenang.

"Apabila [gol] pertama masuk, lebih banyak lagi akan masuk. Saya pernah melaluinya [sebelum ini] dan ia agak tidak selesa kerana, pada akhirnya, sebagai penyerang kami hidup berdasarkan gol.

"Tetapi saya tenang, jurulatih sentiasa menyokong saya. Rakan sepasukan saya juga menyokong saya pada setiap masa dan saya akan sentiasa cuba membantu pasukan dengan menjaringkan gol atau, walaupun tanpa gol, cuba membantu sebaik mungkin."