Henry Arundell mampu menjadi 'pemain penting' menjelang Piala Dunia Ragbi 2023, kata jurulatih England Eddie Jones, yang membandingkannya dengan legenda, Bryan Habana, selepas eksploitasinya dalam latihan.

Pemain kelab London Irish itu dalam barisan untuk penampilan sulung antarabangsanya selepas dia dinamakan di bangku simpanan untuk perlawanan pertama dalam siri tiga perlawanan mereka menentang Australia di Perth.

Walaupun Jones telah melakukan perubahan di tempat lain di seluruh skuadnya -- dengan Owen Farrell dilucutkan jawatan kapten dan diberikan kepada Courtney Lawes -- dia tetap kagum dengan kemahiran pemain berusia 19 tahun itu.

Bercakap menjelang perlawanan pembukaan Sabtu di Stadium Perth, jurulatih itu menggambarkan eksploitasi remaja itu di tengah-tengah persiapan skuadnya -- dan mencadangkan dia boleh mencontohi pemain sayap Afrika Selatan, Habana dengan masa depan yang cerah dan pantas.

"Henry melakukan jaringan...berapa panjang padang, 100 meter? Dia menjaringkan percubaan 90 meter pada latihan pada hari Rabu. Saya boleh katakan dia seorang yang sangat pantas," kata Jones.

"Kami mempunyai beberapa jurulatih dari pelbagai sukan menonton dan mereka mendengar komen ini.

"Dia menjaringkan percubaan yang tidak ramai pemain lain di dunia akan menjaringkan gol. Ia seperti percubaan yang digunakan Bryan Habana untuk menjaringkan gol -- salah satu daripadanya.

"Dia boleh menjadi pemain yang sangat bagus tetapi dia mempunyai perjalanan yang jauh. Kami rasa jika dia meneruskan perkembangannya dan kami dapat memberinya sedikit masa dalam jelajah ini, menjelang Piala Dunia dia boleh menjadi pemain yang penting."