Tanggal 1 September bermakna pertalian antara Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan beregu lelaki negara, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani, berakhir apabila mereka mengambil keputusan untuk bergerak sebagai pemain profesional.

Menerusi laman X, BAM mengucapkan terima kasih atas jasa dan sumbangan beregu itu selama di bawah naungan badan induk itu.

"BAM amat menghargai dedikasi dan pengorbanan Sze Fei dan Nur Izzuddin Rumsani. Sumbangan mereka yang tidak ternilai telah membawa penghormatan dan kemuliaan kepada Malaysia, diserlahkan dengan banyak kemenangan kejohanan.

"Sze Fei, kelahiran Melaka, menyertai BAM pada 2010, manakala Izzuddin kelahiran Johor menjadi sebahagian daripada persediaan skuad kebangsaan pada 2016. Pertama kali berpasangan pada 2016, mereka berpisah seketika pada Januari tahun lalu, sebelum bersatu semula empat bulan kemudian.

"Gandingan mereka sejak itu berkembang pesat, memuncak dengan kemenangan di Kaoshiung Masters 2023, Abu Dhabi Masters 2023, pingat perak di Kejohanan Asia pada April tahun ini, dan yang terbaru, mengesahkan kejohanan Super 750 di Terbuka Jepun.

"Mereka juga merupakan sebahagian daripada pasukan Malaysia yang menang yang memenangi gelaran Pasukan Badminton Asia pada 2022."

Sze Fei dan Izzuddin melahirkan rasa sedih kerana meninggalkan negara selepas bertahun-tahun tetapi merasakan ia adalah keputusan yang tepat untuk mereka.

“Kami bersyukur dengan peluang yang diberikan BAM. Terima kasih yang tidak terhingga kami ucapkan kepada Tan Sri Norza atas sokongan luar biasa beliau selama ini,” kongsi Sze Fei dan Izzuddin.