Beregu lelaki meningkat naik negara, Man Wei Choing-Tee Kai Wun, mencipta kejutan apabila menumbangkan beregu pilihan utama dan rakan senegara, Ong Yew Sin-Teo Ee Yi, di Arena Tian-mu, University of Taipei untuk mara ke final Kejohanan Badminton Terbuka Taiwan sebentar tadi.

Turun selaku pilihan kelima, Wei Chong dan Kai Wun pada awalnya kelihatan bergelut untuk menyaingi gandingan profesional negara berkenaan dan akur dengan kekalahan 17-21 dalam set pertama.

Bagaimanapun, mereka mula mendapatkan keyakinan pada pertengahan set kedua dan ketika berhasil mengikat kedudukan 19-19, Wei Chong dan Kai Wun kemudian memperoleh dua mata terakhir untuk mengheret pertemuan itu ke set penentuan.

Aksi dalam set ketiga pula jelas milik beregu muda negara itu, di mana mereka tidak pernah ketinggalan sejak dari awal sebelum menamatkan pertarungan selama 60 minit berkenaan dengan kemenangan selesa 21-9.

Wei Chong dan Kai Wun seterusnya akan menantikan pemenang di antara dua beregu tuan rumah, Lin Chia Yu-Lin Yong Sheng dan Liu Ching Yao-Yang Po Han, bagi penentuan kejuaraan esok.