Beregu lelaki negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, melolosi hari pertama Terbuka Switzerland BWF di samping kebanyakan pemain Malaysia yang bertanding.

Pilihan utama itu mencatat kemenangan selesa 21-10, 21-10 ke atas gandingan tuan rumah, Arthur Boudier-Minh Quang Pham, awal pagi tadi, untuk mara ke pusingan kedua.

Mereka akan berdepan Akira Koga-Taichi Saito dalam pertarungan seterusnya dan berpeluang membalas dendam atas kekalahan mengejut kepada beregu Jepun itu dalam pusingan kedua Terbuka Jerman, awal bulan ini.

Pilihan ketiga, Ong Yew Sin-Teo Ee Yi, turut mendominasi perlawanan pembukaan untuk memastikan kemaraan ke pusingan 16.

Sementara itu, Boon Xin Yuan-Wong Tien Ci mengharungi peringkat kelayakan tetapi bakal berdepan ujian getir menentang Satwiksairaj Rankireddy-Chirag Shetty dalam pusingan pertama.




Dalam perseorangan wanita, S. Kisona, turut melepasi ujian awal dan akan menentang pemain Scotland, Kristy Gilmour, dalam pusingan pertama.

Soong Joo Ven juga menempatkan diri dalam pusingan seterusnya tetapi akan berdepan rakan senegara, Ng Tze Yong.

Bagaimanapun, beregu utama wanita kebangsaan, Pearly Tan-M.Thinaah, mengalami satu lagi penyingkiran awal di Eropah.

Mereka -- yang terkandas dalam pusingan pertama Seluruh England minggu lalu -- menempa kekalahan 15-21, 21-14, 16-21 ketika ditunjukkan jalan oleh wakil Taiwan, Lee Chia hsin/Teng Chun-hsun.

Tan Kian Meng-Tan Wee Kiong turut tewas dalam acara beregu lelaki kepada gandingan dari Taiwan.