Beregu wanita nombor satu negara, Pearly Tan-M. Thinaah, mara ke suku akhir Kejohanan Badminton Terbuka Hong Kong BWF apabila mengatasi rakan senegara, Anna Cheong-Teoh Mei Xing, dalam aksi pusingan kedua di Kowloon sebentar tadi.

Seperti yang dijangkakan, Pearly dan Thinaah, yang turun selaku pilihan keenam, tidak berdepan masalah untuk menenangi set pertama 21-7.

Mereka kemudian mengekalkan momentum sama untuk menamatkan aksi selama 31 minit itu dengan kemenangan 21-10 dalam set kedua, sekali gus akan menantikan pemenang di antara beregu pilihan kelapan dari Thailand, Jongkolphan Kititharakul-Rawinda Prajongjai, dan gandingan Jepun, Rin Iwanaga-Kie Nakanishi, bagi penentuan ke separuh akhir esok.


Dalam pada itu, perseorangan wanita negara, Goh Jin Wei, mara secara percuma ke suku akhir selepas lawannya, Ratchanok Intanon, yang juga merupakan pilihan keempat kejohanan, terpaksa menarik diri.

Jin Wei seterusnya akan menunggu pemenang pertemuan di antara perseorangan Indonesia, Putri Kusuma Wardani, dan pilihan keenam dari China, Han Yue, bagi perebutan tempat ke separuh akhir esok.