Impian Thailand untuk mara ke Sukan Olimpik Paris 2024 berakhir pada malam Isnin apabila mereka tersingkir daripada Piala Asia B-23 AFC di Qatar selepas tewas perlawanan terakhir Kumpulan C kepada Tajikistan 1-0.

Kemenangan pertama Tajikistan pada kejohanan itu diperoleh melalui gol dari Manuchehr Safarov pada masa tambahan terakhir.

Iraq mengejutkan juara bertahan Arab Saudi 2-1 dalam satu lagi perlawanan kumpulan pada malam Isnin dan kedua-dua pasukan Asia Barat mara ke suku akhir dari peringkat kumpulan.

Keputusan itu bermakna menyentap harapan dan menyayat hati Thailand dengan Asia Tenggara berada dalam kedudukan utama untuk menempah tempat ke peringkat seterusnya.

Di sebalik pengakhiran yang mengecewakan buat Thailand, yang dilihat berada pada kedudukan yang baik untuk mara, ketua jurulatih, Issara Sritaro optimis tentang masa depan pasukan.

"Ia adalah keputusan yang tidak dijangka, tetapi anak buah saya melakukannya dengan sangat baik. Saya minta maaf kerana kami tidak dapat melakukan apa yang semua orang harapkan daripada kami," kata Issara.

"Masalahnya ialah pemulihan antara setiap perlawanan. Agak sukar untuk pemain kami berada dalam keadaan puncak mereka secara fizikal. Kami mencipta banyak peluang tetapi tidak dapat menyelesaikannya."

Issara menambah bahawa pasukan Gajah Perang mudanya mempunyai potensi.

"Saya akan memberi penghargaan yang besar kepada semua pemain. Mereka beraksi lebih baik daripada yang kami jangkakan. Terdapat beberapa pemain yang cemerlang seperti Erawan Garnier, Waris Choothong, dan kedua-dua bek tengah kami Channaphat Buaphan dan Songwut Kraikruan."

Sementara itu, pasukan futsal Thailand akan menentang Iraq pada suku akhir Piala Asia Futsal AFC di Stadium Tertutup Bangkok hari ini.