Perjalanan juara bertahan, Viktor Axelsen, dalam Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia berakhir di separuh akhir susulan tewas kepada wakil China, Shi Yuqi, di Axiata Arena sebentar tadi.

Axelsen dalam usaha untuk mempertahankan kejuaraan yang dimenangi pada edisi lalu, mengatasi wakil Hong Kong, Angus Ng Ka Long, di suku akhir semalam.

Menempuhi ranjau sejak permulaan permainan, dengan corak permainan wakil China itu sering menghadirkan masalah buat pemain kelahiran Denmark itu.

Yuqi memperoleh kelebihan apabila berjaya mendahului permainan apabila memenangi set pertama 21-12.

Seperti dua perlawanan terdahulu, Axelsen terpaksa berdepan tempoh sukar setiap kali turun gelanggang, tidak kira memenangi set pertama mahupun diheret ke set penentuan, dan kali ini tiada bezanya apabila terpaksa bekerja keras untuk memastikan harapannya untuk ke final apabila merampas set kedua 21-19.

Set ketiga menyajikan perlawanan yang cukup dramatik oleh kedua-dua pemain, menghasilkan pukulan-pukulan luar biasa dalam usaha mendapatkan mata, bagaimanapun, ia merupakan penampilan terakhir Axelsen bagi Terbuka Malaysia kali ini apabila Yuqi menoktahkan kemenangan 21-17 sekaligus melangkah ke final.