Beregu campuran profesional negara, Goh Soon Huat-Shevon Lai, meneruskan perjuangan dalam Kejohanan Badminton Asia (BAC) apabila menewaskan pasangan Indonesia, Rinoy Rivaldi-Pitha Haningtyas Mentari, di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebentar tadi.

Turun selaku pilihan kelapan, gandingan negara itu dilihat tidak akan berdepan masalah untuk ke separuh akhir memandangkan rekod tiga daripada empat pertemuan lalu juga memihak mereka.

Soon Huat dan Shevon mempamerkan aksi kemas dalam set pertama, di mana mereka bangkit mengikat kedudukan 13-13 sebelum menang 21-17.

Akan tetapi, aliran tuah berubah dalam set berikutnya, di mana pasangan negara itu pada satu ketika ketinggalan 7-15 sebelum tewas 15-21.

Kekalahan itu, bagaimanapun, ditebus mereka dalam set penentuan untuk mendahului 14-11 dan walaupun membenarkan lawan meraih lima mata berturut-turut selepas itu, Soon Huat dan Shevon kembali menemui sentuhan terbaik mereka untuk menamatkan pertarungan selama 55 minit itu dengan kemenangan 21-19 dalam set ketiga.

Mereka seterusnya akan melalui ujian paling berat dalam penentuan ke final esok apabila perlu berdepan beregu pilihan utama dari China, Zheng Si Wei-Huang Ya Qiong.