Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, meminta agar Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyediakan pelan perancangan dan Indeks Petunjuk Prestasi bagi menjamin peningkatan prestasi skuad bola sepak kebangsaan.

Tuntutan itu dikemukakan susulan kepada komitmen pihak Kerajaan yang bersetuju untuk memberikan peruntukan RM15 Juta bagi memperkasakan skuad bola sepak negara dan pasukan B-23 negara.

Perdana Menteri menjelaskan akan membuat pantauan berkala melalui Kementerian Kewangan dan Kementerian Belia dan Sukan (KBS).






Dalam pada itu, KBS turut akan mendapatkan khidmat bantuan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) untuk tujuan penilaian mengenai keberkesanan Program Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan (NFDP) yang dikendalikan oleh Majlis Sukan Negara (MSN) untuk sebarang penambahbaikan.

Malah, Perdana Menteri turut menjelaskan komitmen kerajaan bagi memperkukuhkan ekosistem sukan negara dan peruntukan untuk skuad Harimau Malaya disamping tidak akan mengurangkan peruntukan yang diberikan kepada sukan-sukan lain.