Mikel Arteta telah berikrar Arsenal akan kembali lebih kuat dan memenangi Liga Perdana Inggeris selepas mereka mengalami kekecewaan gelaran untuk musim kedua berturut-turut.

The Gunners meraih kemenangan lewat 2-1 ke atas Everton pada hari terakhir namun kemenangan 3-1 Manchester City di laman sendiri menentang West Ham menobatkan mereka sebagai juara untuk tahun keempat berturut-turut.

Sebarang peluang bahaya hari terakhir kelihatan minimum sejak awal, tetapi semakin berkurangan apabila City menjaringkan dua gol lebih awal sebelum sepakan percuma Idrissa Gueye yang melencong pada minit ke-40 meletakkan pelawat di hadapan di Emirates.

Takehiro Tomiyasu menyamakan kedudukan tiga minit kemudian, iaitu sekitar masa West Ham mengurangkan defisit di Etihad, tetapi tidak akan ada perubahan dramatik.

Tampanan Kai Havertz dengan berbaki seminit sekurang-kurangnya memastikan The Gunners menamatkan musim cemerlang dengan 89 mata untuk menunjukkan tanda-tanda kemajuan di bawah jurulatih Sepanyol mereka, yang berazam untuk membantu skuadnya menjadi lebih baik musim depan.

"Pertama sekali tahniah kepada Manchester City kerana memenangi Liga Perdana," kata Arteta.

"Hari ini beberapa emosi bercampur-campur. Pertama sekali, untuk benar-benar berbangga dengan kakitangan dan pemain. Mereka telah melakukan kerja yang luar biasa dan mereka telah memerah keringat untuk cuba memenangi Liga Perdana ini.

“Malangnya, ia tidak menjadi milik kami dan kami tidak dapat mendakap apa yang kami inginkan.

Dia menambah, "Mereka (City) merampasnya daripada kami buat kali kedua.

"Hanya ada satu cara untuk melakukannya -- anda perlu lebih berazam, anda perlu lebih bercita-cita tinggi, anda perlu mempunyai lebih banyak keberanian dan menolak setiap had dalam semua yang kami ada. Itulah langkah seterusnya.

"Jika kami melakukan apa yang kami perlu lakukan, kami akan menjadi lebih dekat dan pada akhirnya kami akan memenanginya. Bila? Saya tidak tahu, tetapi jika kami terus mengetuk dan menjadi begitu dekat, akhirnya ia akan berlaku."