Skuad renang Wilayah Persekutuan menunaikan janji untuk menakluki hari pertama saingan renang Sukan Malaysia (Sukma) 2024 di Pusat Akuatik Pandelela Rinong, hari ini.

Penguasaan perenang Wilayah Persekutuan mirip ketika saingan Terbuka Malaysia yang lalu di mana kelompok besar perenang di Sukma ini turut beraksi ketika itu.

Pemenang pingat emas 400 meter rampaian lelaki, Jayden Tan Khai Xin, hadir dengan reputasi gah selaku pemegang rekod kebangsaan dan status itu diterjemahkan ke dalam bentuk corak renangan berkualiti sehingga memastikan perenang lain terpaksa akur dalam perebutan pingat emas.

Jayden menyimpan hasrat untuk memeperbaharui rekod kebangsaan miliknya, namun catatan masa 50 meter terakhir tidak memihak dirinya.

"Sejak Eric Anderson hadir dengan pasukannya untuk melatih kami, kami merasa motivasi dengan ramai jurulatih yang melatih kami, kami semakin baik.

"Kami boleh membantu satu sama lain. Saya rasa persekitaran lebih baik jadi ia membantu. Saya berharap dapat lakukan yang terbaik esok." Katanya kepada Nadi Arena.