MUANGTHONG UNITED 1 SELANGOR 1

Wakil tunggal negara, Selangor, memperoleh mata pertama dalam edisi perdana Liga Juara-Juara Asia 2 (ACL2) apabila mengikat pasukan gergasi Thailand, Muangthong United, di Stadium Rajamangala sebentar tadi.

Kedua-dua pasukan mempamerkan aksi menarik sepanjang babak pertama tetapi kekebalan benteng menjadi rencah utama sepanjang tempoh itu, di mana penjaga gol Selangor, Azim Al Amin Kamaruddin, wajar diberikan pujian atas aksi lincahnya menafikan siri percubaan berbahaya lawan.

The Red Giants kemudian memanfaatkan permulaan pantas mereka dalam separuh masa kedua untuk memecahkan kebuntuan, di mana penyerang utama, Ronnie Fernandez, bertindak bijak menghidu lorongan licik pemain gantian, Yohandry Orozco, untuk melepaskan ledakan kaki kiri yang menewaskan penjaga gol, Kittipong Phuthawchueak, pada minit ke-47.

Semuanya kelihatan baik buat Selangor untuk mengekalkan kelebihan mereka tetapi disebabkan kesilapan pertahanan, Selangor dibolosi pada minit ke-54 apabila Purachet Thodsanit merembat masuk bola muntah yang didada kapten Selangor, Safuwan Baharudin.

Selangor menggandakan asakan menuju ke penghujung aksi tetapi tiada sebarang pertambahan jaringan terhasil, sekali gus perlu berpuas hati dengan pungutan satu mata di gelanggang lawan.

Pasukan bimbingan Nidzam Jamil itu seterusnya akan menantikan kunjungan kelab Filipina, Cebu, bagi aksi kedua kumpulan H di Petaling Jaya pada 3 Oktober ini.