Neymar berkata Vinicius Junior 'jelas' akan memenangi Ballon d'Or selepas dia membantu Real Madrid memenangi gelaran Liga Juara-Juara ke-15 Ahad lalu.

Vinicius menjaringkan gol kedua dalam kemenangan 2-0 Madrid ke atas Borussia Dortmund dan merupakan penjaring terbanyak mereka dalam pertandingan kempen ini dengan enam keseluruhan. Dia juga dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Liga Juara-Juara pada hari berikutnya.

Malah, pemain Brazil itu menjadi pemain kelima yang menjaringkan gol dalam kedua-dua penampilan pertama mereka di final Liga Juara-Juara, selepas Samuel Eto'o, Sergio Ramos, Lionel Messi dan Mario Mandzukic.

Vinicius juga merupakan pemain penting dalam usaha Los Blancos merangkul kejuaraan, dengan hanya Jude Bellingham (19) yang menjaringkan lebih banyak gol daripadanya (15) ketika mereka memenangi LaLiga buat kali ke-36.

Namanya kerap muncul dalam perbualan mengenai pemenang Ballon d’Or musim ini, dan dia telah disokong oleh rakan senegara, Neymar untuk mendapatkan hadiah itu.

"Bagi saya, Vini jelas bakal memenangi Ballon d'Or," kata Neymar.


"Saya menghantar mesej kepada [dia] sebelum dan selepas perlawanan [akhir Liga Juara-Juara]. Dia seorang pemain yang saya sayangi dengan penuh semangat, kawan baik yang diberikan oleh bola sepak kepada saya. Dia pastinya akan dinobatkan dengan Ballon d'Or.

"Dia luar biasa. Membawa bendera negara Brazil ke seluruh dunia, dan kami benar-benar menyokongnya."

Pemain Brazil terakhir yang memenangi Ballon d'Or ialah Kaka pada 2007, manakala Neymar telah menjadi pencabar untuk anugerah itu, tetapi menduduki tempat ketiga dalam penamat terdekatnya.

Vinicius kini akan mencari peluang memenangi America ke dalam senarai gelarannya, dengan kempen Selecao bermula pada 24 Jun menentang Costa Rica dalam Kumpulan D.