LIVERPOOL 4 LASK 0

Liverpool mara ke pusingan kalah mati Liga Europa (UEL) selaku juara kumpulan biarpun masih berbaki satu perlawanan sebaik menewaskan LASK 4-0 di Anfield awal pagi tadi.

Luiz Diaz dan Cody Gakpo memberikan tuan rumah kelebihan selesa menuju ke bilik persalinan dengan masing-masing menemui sasaran pada minit ke-12 dan 15.

Mohamed Salah kemudian menjaringkan golnya yang ke-199 buat kelab itu dengan menyempurnakan sepakan penalti pada minit ke-51 dan jaringan peribadi kedua Gakpo dalam waktu kecederaan memastikan kemaraan Liverpool ke pusingan kedua, di mana keputusan seri di antara Toulouse dan Union Saint-Gilloise menyaksikan kedudukan The Reds di tangga teratas tidak lagi boleh dipintas.

Dengan 12 mata yang dikumpulkan dari lima perlawanan Kumpulan E, ia menunjukkan dominasi Liverpool dalam kumpulan berkenaan dan dilihat sebagai antara pasukan pilihan untuk menjuarai edisi kali ini.

Kemenangan itu juga menyaksikan The Reds melebarkan rekod kemenangan di Anfield kepada 10 perlawanan berturut-turut dan merakamkan perlawanan tanpa bolos ketiga berturut-turut buat kali pertama sejak Oktober 2022 -- hanya dibolosi empat gol di gelanggang sendiri dan menjaringkan 30 gol.