AJAX 0 BRIGHTON & HOVE ALBION 2

Brighton memastikan masa depan cerah dalam saingan peringkat kumpulan Liga Europa (UEL) musim ini apabila meraih kemenangan 2-0 ke atas Ajax di Amsterdam Arena awal pagi tadi.

Kemenangan itu juga menyaksikan kelab England berkenaan meraih dua kemenangan berurut-turut ke atas pasukan gergasi Belanda itu.

Gol daripada Ansu Fati dan Simon Adingra dalam babak berbeza menyaksikan pasukan bimbingan Roberto De Zerbi itu kini menduduki tangga kedua Kumpulan B buat kali pertama dalam penampilan sulung mereka di peringkat Eropah.

Aksi cemerlang kali ini juga menyaksikan mereka mengulangi pencapaian sama menewaskan juara Eopah empat kali berkenaan di laman sendiri dua minggu lalu.

Gol pembukaan Brighton terhasil daripada kesilapan pemain Ajax, di mana Silvano Vos melakukan kesilapan hantaran yang dimanfaatkan Adingra untuk melorongkan bola yang disudahkan Fati pada minit ke-14.

Dalam babak kedua, giliran Fati membalas jasa Adingra, di mana kedua-dua pemain itu melakukan gerakan di sebelah kanan sebelum Adingra melepaskan rembatan yang terbias kaki penjaga gol, Diant Ramaj, sebelum menggegarkan jaring pada minit ke-53.