Mike Phelan memberikan amaran buat Manchester United agar tidak terganggu dengan suasana menakutkan di Galatasaray atau segala gangguan sebelum perlawanan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) awal pagi Khamis ini.

Amaran itu diberikan Phelan selepas 30 tahun pengalaman 'Welcome to Hell' yang dialaminya dulu.

Tiga kekalahan dalam saingan Kumpulan A menyaksikan aksi di Istanbul itu wajib dimenangi The Red Devils untuk menghidupkan peluang mereka ke pusingan kalah mati berbaki satu perlawanan.

Gatasaray menang 3-2 dalam aksi di Old Trafford bulan lalu dan mereka pastinya tidak akan memberikan keselesaan buat pasukan bimbingan Erik ten Hag berkenaan menjelang kunjungan ke Rams Park.

Pertemuan kali ini mengingatkan kembali Phelan terhadap kenangan beraksi di gelanggang pasukan gergasi Turki itu pada November 1993, di mana United menghadapi Galatasary dalam aksi kedua pusingan kedua UCL dalam suasana yang amat menakutkan.

"Kami tiba di sana dan mereka membenarkan sesiapa sahaja memasuk lapangan terbang," kata bekas pemain tengah United itu.

"Hanya ada beberapa orang menjaganya. Saya rasa mereka meletakkan penghadang kaca, atau plastik, atau sesuatu seperti itu.

"Ada ramai polis di sana tetapi mereka tidak berhenti menjerit dan memegang sepanduk bahawa kami akan mati di sana.

"Ia sambutan yang tidak dijangka dan penuh intimidasi dalam suasana di lapangan terbang seperti itu.

"Apabila kami tiba di hotel, ia masih seperti itu," katanya.

Mengulas mengenai kunjungan United ketika ini, Phelan berkata: "Anda hanya perlu bermain. Tempat paling selamat buat anda adalah di atas padang.

"Di luar padang mungkin akan ada tekanan tetapi di atas padang, anda yang mengawalnya.

"Di atas padang, ia tentang apa yang anda lakukan, ia bukan ditentukan Galatasaray, ia tentang anda.

"Apakah rancangan permainan anda? Bolehkah anda melaksanakan pelan permainan anda? Adakah anda mempunyai keyakinan untuk pergi ke sana untuk mendapatkan hasil yang anda perlukan?

"Bolehkah pemain utama anda menyerlah? Kerana anda memerlukan pemain utama anda. Dalam permainan dan kejohanan besar, anda memerlukan pemain utama anda.

"Saya fikir anda perlu mengawal permainan kerana anda tidak boleh mengawal suasana.

"Anda mungkin boleh, dalam sedikit cara, jika penguasaan bola anda bagus dan anda tidak membuat kesilapan, anda akan mengawal permainan, mengawal bola, dan itu boleh membuatkan penyokong mereka senyap – jangan berikan mereka galakan."