Mikel Arteta sifatkan kekurangan agresif daripada pasukannya dalam kekalahan di Liga Juara-Juara berdepan Porto namun adalah tidak adil untuk menilai aksi mereka selepas kembali ke peringkat kalah mati dinafikan gol minit akhir.

Harapan The Gunners untuk mara ke suku akhir buat kali pertama dalam tempoh 14 tahun dicalarkan oleh gol lewat Galeno menyaksikan Porto menang 1-0 dalam perlawanan pertama pusingan 16 terakhir.


Dengan perlawanan kedua di Stadium Emirates pada 13 Mac, Arteta kini sedar pasukannya wajib menang di laman sendiri untuk meneruskan nafas di Liga Juara-Juara seletah lama menunggu.

Pelawat yang gagal mencatat percubaan tepat di Estadio do Dragao walaupun Porto kurang penguasaan

“Jelas sekali saya sangat kecewa dengan cara kami memberikan perlawanan pada penghujungnya, kata Arteta.

Tidak menguruskan keadaan itu dengan cukup baik. Anda akan dihukum dalam Liga Juara-Juara. Jika anda tidak boleh memenanginya, anda tidak akan kehilangannya.

Kami benar-benar menguasai permainan tetapi kami tidak mempunyai tujuan, terutama pada separuh masa pertama. Anda perlu mempunyai lebih banyak pencerobohan, anda perlu memecahkan kubu, untuk mara ke hadapan dan menjana lebih banyak ancaman pada barisan belakang itu.

Kami akan belajar daripadanya. Sekarang sudah jelas, ia adalah separuh masa. Jika anda mahu berada di suku akhir anda perlu menewaskan lawan anda dan itulah tujuan dan perancangannya.”

Sementara dalam satu lagi aksi menyaksikan Victor Osimhen menyelamatkan Napoli ketika seri 1-1 di tempat sendiri menentang Barcelona selepas Robert Lewandowski beri gol pendahuluan pada penampilan pertamanya untuk kelab Itali itu sejak Disember.