Pep Guardiola memberitahu penyerang Manchester City, Erling Haaland, semasa perbincangan musim panas bahawa dia perlu menekan 'seperti binatang buas' dan menakutkan lawan dengan pergerakannya.

Pemain antarabangsa Norway berusia 24 tahun itu telah memenangi Kasut Emas Liga Perdana Inggeris dalam kedua-dua musimnya di Stadium Etihad, tetapi prestasi dan pulangan gol merosot semasa kempen keduanya.

Guardiola berkata Haaland mengadu 'keletihan' selepas musim debutnya yang memenangi treble, tetapi penyerang City itu kembali segar daripada musim panas yang santai.

Haaland kelihatan cukup klinikal ketika dia menjaringkan hatrik ke-10 dalam kemenangan 4-1 pada Sabtu menentang Ipswich, menjadikannya 94 gol dalam 96 permulaan untuk kelab itu.

"Dia berasa baik," kata bos Guardiola.

“Musim lalu dia selalu mengalami masalah di bahagian pinggul, di buku lali, di lutut.

“Musim ini sudah tentu dia menjaga dirinya dengan ahli fisio dengan sangat baik, tetapi saya berasakan dia lebih tajam.

“Selepas sesi latihan kekal lebih lama untuk berlatih hantaran lintang dan kawalan. Musim lalu ia tidak pernah berlaku kerana dia tidak sempurna.

"Saya suka apabila dia banyak berlari. Saya suka apabila dia menekan seperti haiwan buas. Saya suka. Ia membantu untuk menjaringkan gol.

"Dengan tubuhnya, dia harus sempurna untuk beraksi pada tahap itu. Itulah sebabnya anda mempunyai organisasi yang luar biasa untuk membantu pemain selesa untuk beraksi pada tahap terbaik mereka."