Gareth Southgate harus meninggalkan peranannya sebagai pengurus England 'dengan penuh berbangga' selepas Piala Dunia, menurut Jamie Carragher, yang berkata Three Lions telah mencapai kejayaan yang melampau sepanjang pimpinannya.

Southgate telah membawa England ke sekurang-kurangnya ke separuh akhir dalam kejohanan utama berturut-turut, menjadi satu-satunya pengurus yang melakukannya sejak Alf Ramsey (pemenang Piala Dunia 1966, separuh akhir Euro 1968).

Bagaimanapun, dia berdepan kritikan hebat sejak dia menyelia England yang tersingkir dari peringkat teratas Liga Negara-Negara September lalu, dan dicemuh penyokong berikutan kekalahan kepada Itali.

Ketika Southgate menandatangani kontrak lanjutan untuk berjalan sehingga akhir Euro 2024, Carragher percaya dia harus menamatkan perkhidmatannya selepas kempen di Qatar, tetapi berkata dia mempunyai hak untuk membuat keputusan sendiri.

"Sekiranya saya Gareth Southgate, saya akan menjadikan Piala Dunia Qatar sebagai perjalanan terakhir sebagai pengurus England," kata Carragher dalam Telegraph. “Mudah-mudahan England akan menghasilkan prestasi terbaik bagi melengkapkan pimpinan Southgate.

“Selepas kecemerlangannya dalam tugas hingga ke tahap ini, sekurang-kurangnya dia layak untuk membuat sebarang keputusan sendiri apabila dia berasakan masanya sudah tiba.

"Kitaran semula jadi sepatutnya untuk difikirkan semula setiap empat tahun, jadi seorang jurulatih membentuk pasukan ke arah Piala Dunia seterusnya. Melainkan Southgate mempunyai tenaga untuk meneruskannya, adalah lebih bijak untuk memberikan tugas itu kepada pengurus lain.

"Southgate mungkin mampu mengatasi kepada mereka yang mengkritiknya, dalam beberapa minggu akan datang. Harapan saya adalah England kekal sebagai pencabar utama, untuk memberi Southgate pilihan untuk meninggalkan tugas tersebut tanpa sebarang kekecewaan dan berbangga dengan pencapaiannya."