Marco Reus dijangka tidak akan beraksi buat Borussia Dortmund menjelang perlawanan Klassiker menentang seteru utama, Bayern Munich, pada awal pagi Ahad ini.

Bayern bakal mengesahkan kejuaraan Bundesliga yang keenam berturut-turut sekiranya Schalke 04 menundukkan Freiburg sementara anak-anak buah Jupp Heynckes itu mengatasi Dortmund.

Kehadiran Reus pastinya ditagih pengendali BVB, Peter Stoger, untuk menyekat kemaraan Bayern tetapi pemain berusia 28 tahun itu terus dihantui isu kecederaan, kali ini melibatkan pangkal paha.

"Dia masih belum turun berlatih bersama pasukan. Saya tidak rasa dia akan cergas berdepan Bayern," kata Stoger.

Satu lagi bakat Jerman yang terus ditimpa kecederaan adalah Mario Gotze yang sedang mengharungi musim kedua bersama Dortmund selepas melalui tempoh mengecewakan di Allianz Arena.

Pemain berusia 25 tahun itu gagal menarik perhatian pengendali skuad Jerman, Joachim Low, ketika aksi persahabatan menentang Sepanyol dan Brazil.

"Dia tampak tidak begitu kecewa. Saya rasa dia sedar peluang masih ada untuknya membarisi pasukan Jerman dalam Piala Dunia.

"Saya tidak akan memberikan tugas mudah buat Bayern, jadi saya tidak akan memberitahu sama ada Gotze akan beraksi atau tidak," tambah Stoger.

Menjelang aksi di tempat lawan itu, Dortmund dijangka mempertaruhkan Sokratis Papastathopoulos dan Manuel Akanji di benteng, selepas Omer Toprak mengisi senarai kecederaan dan menyertai pemain lain yang turut direhatkan seperti Shinji Kagawa, Andriy Yarmolenko, Dan-Axel Zagadou, Erik Durm dan Sebastian Rode.