Kalvin Phillips mengakui dia berasa 'tidak berguna' semasa berada di Manchester City kerana hanya bermain dalam empat perlawanan liga musim ini.

Pemain tengah itu telah memainkan peranan secara eksklusif di kelab itu sejak menyertai juara Liga Perdana Inggeris itu dengan harga GBP45 juta pada 2022 daripada Leeds United.

Dia hanya bermain 31 perlawanan dalam semua pertandingan dalam tempoh 18 bulan di Manchester, termasuk empat perlawanan liga musim ini di mana dia hanya bermain selama 89 minit sebelum menyertai West Ham secara pinjaman bulan lalu.

Pemain berusia 28 tahun itu dimasukkan ke dalam kesebelasan utama pada penampilan pertama The Hammers menentang Bournemouth awal bulan ini di mana sentuhan pertamanya pada perlawanan itu membolehkan Dominic Solanke menjaringkan gol ketika seri 1-1.

Nasibnya tidak bertambah baik apabila satu lagi sentuhan buruk dalam perlawanan seterusnya West Ham menentang Manchester United menyebabkan dia dipintas oleh Scott McTominay yang bermain di Alejandro Garnacho untuk menjaringkan gol keduanya daripada kemenangan 3-0 untuk Red Devils.

Walaupun permulaan kariernya yang kurang memberangsangkan di East London, pemain antarabangsa England itu berkata dia tahu dia membuat keputusan yang tepat untuk meninggalkan City selepas berasa "tidak berguna" di Manchester.

“Ia jelas satu keputusan besar untuk saya dan keluarga saya, tetapi saya fikir ia adalah keputusan yang perlu saya buat kerana saya tidak mendapat banyak masa permainan,” katanya kepada laman web rasmi West Ham.

"Satu perkara yang saya mahukan apabila saya meninggalkan Man City pada Januari adalah untuk kembali bermain dan menikmati diri saya bermain bola sepak juga.

"Apabila anda tidak bermain bola sepak untuk sekian lama, anda berasa sedikit tidak berguna kerana anda tidak melakukan apa-apa. Jadi, bagi saya, ia lebih kepada datang ke kelab yang bagus dengan peminat yang baik dan hanya menikmati saya. bola sepak lagi."

Ia masih belum dapat dilihat bagaimana karier Phillips di Man City selepas musim ini, tetapi pemain tengah itu hanya fokus untuk bermain bola sepak biasa lagi.

"Saya sangat sedih apabila saya tahu bahawa langkah seterusnya saya perlu meneruskan, tetapi saya mengatasinya dengan cepat dan hanya lebih teruja daripada apa-apa untuk turun ke sini dan melihat tempat itu dan melihat bagaimana London, yang sangat sibuk. Saya sangat teruja untuk pergi," sambungnya.